21st century skills, je kan er in het onderwijs bijna niet meer omheen. Toch? Ik wou dat dit waar was, dat geen enkele leerkracht het zou durven om te zeggen dat ze niet weten wat de inhoud van de term is. Helaas, ik raakte gisteren nog in gesprek met een leerkracht over 21st century skills. Het gesprek ging ongeveer zo: 'Waar ben je tegenwoordig mee bezig?' 'Tja, waar ben ik niet mee bezig? Ik ga naar school, ik slaap, ik ga werken, ik heb af en toe een afspraak bij de opticien, ik lees het een en ander over Harry Potter.. O, waar ik op stage mee bezig ben? Ik ben bezig met een onderzoek naar 21st century skills.' Er valt een vervelend lange stilte... ... ... 'Waar ben je mee bezig?' WAT? In welke eeuw leef jij?!

Omdat ik een flexibele leerkracht ben die me graag aanpas aan mijn lezers, laat ik Joke Voogt in het filmpje hieronder aan het woord. Zij legt uit wat de 21st century skills inhouden. Mocht je al weten wat het is? Yes! Geweldig! Ga ermee aan de slag! En kijk toch het filmpje even, het is de moeite waard. 
Dus, nu weet je wat het is. De maatschappij is veranderd, het onderwijs niet. Kort door de bocht misschien, maar wel waar. Het vervelende aan de veranderde maatschappij is dat deze niet stilstaat, maar door blijft veranderen. Vervelend? In een bepaald opzicht ja, je kan geen vast curriculum stellen. Tegen de tijd dat het af is, is alles weer anders. 

Geweldig toch, dat je nog steeds denkt aan het curriculum? Dat is toch hartstikke ouderwets? Klopt, maar dat wil niet zeggen dat het helemaal moet verdwijnen. Iets dat ouderwets is hoeft niet te verdwijnen, het krijgt alleen een andere betekenis en plaats. 

Daarom zijn de 21st century skills zo'n goed idee. Omdat we door de veranderingen op dit moment nog niet weten welke banen de kinderen van nu later gaan hebben, weten we ook niet wat ze moeten kunnen. Je kan een kind niet meer leren hoe je een hoefijzer slaat, want het beroep van een smid blijft niet meer bestaan. We moeten de kinderen van nu leren om zelf vragen te stellen en deze op te lossen. Zoals B. Trilling en C. Fadel in hun boek zo mooi zeggen: 'The journeys to discover answers to why? and to creating innovative solutions to our perplexing how can we...? problems are authentic learning adventures - they deepen understanding, hone skills, provide emotional satisfaction (as well as some creative frustration), and reveal new ways to work, learn, and thrive in our world.' (2009)

Leren is een avontuur, als de juiste vragen maar gesteld worden. En als de vragen maar door de kinderen gesteld worden. Als leerkracht kan je de aanleiding voor de vraag geven, maar een kind moet met de vraag komen. Dan begint de zoektocht naar het vinden van het antwoord. Welke vaardigheden zet je ervoor in? Wat moet je kunnen? 
Hier heb je toch per direct motivatie voor? Je hebt het immers zelf bedacht. Kinderen worden enthousiast en ze zijn intrinsiek gemotiveerd, laat dat leren maar komen!

Wauw, als ons dat toch eens zou lukken. Het eerste wat er dan veranderd moet worden is dat kinderen meer ruimte moeten krijgen om vragen te stellen. Vaak worden vragen afgekapt, anders loopt de planning in de soep. Tja, een planning is belangrijk in het onderwijs... 

Maar door steeds maar zelf vragen te stellen aan leerlingen en er vaak al een deel van het antwoord bij te geven, maak je leerlingen lui. Laat ze zelf iets bereiken! Wees alleen diegene die het duwtje in de goede richting geeft. 

Geloof je me nog niet, denk dan hier eens over na: Denk je dat Harry Voldemort had kunnen verslaan als professor McGonagall (voor Nederlandse lezers Anderling) constant tegen Harry had gezegd wat hij moest doen? Nee, ik denk het niet... Het enige wat zij heeft gedaan is de nodige spreuken aangeleerd en Harry een thuis gegeven om voor te vechten. 


Literatuur:
Fadel, C., & Trilling, B. (2009). 21st century skills, learning for life in our times. San Francisco : Jossey-Bass.
Kennisnet (2011). Joke Voogt, 21st century skills. http://www.youtube.com/watch?v=czlOrLtRIc8. Bezocht op: 21-2-2013.




Leave a Reply.

    Voor meer informatie over wie ik ben, klik dan hierboven op de knop 'wie ben ik?'. 
    Wil je kennis maken met verschillende tools? Klik dan hierboven op de knop 'tools'.

    Author

    Ilona van Aert
    Student PABO Tilburg

    Archives

    Maart 2013
    Februari 2013

    Categories

    All