Heb je wel eens een discussie met jezelf gevoerd? Ik denk dat iedereen dat wel eens doet. Ik vanochtend nog, een discussie over beschuiten. 

Wat is het belang van beschuiten in onze wereld? Wat brengt een beschuit dat alleen een beschuit kan brengen? Het is voedsel, maar een appel kan je ook eten. Het heeft een symbolische betekenis bij een geboorte, maar dat kan vervangen worden door een peperkoek. Of een kaiserbroodje. Of een croissant. Kan mij het schelen. 

Toen dacht ik over het belang van belang hebben in onze wereld. Volg je me nog? Is het belangrijk om belangrijk te zijn voor de wereld waarin we leven? Voor een beschuit is het blijkbaar niet belangrijk om belangrijk te zijn. Geldt dat voor een mens ook? Is het onze taak om belangrijk te zijn voor anderen? En voor de natuur? Ja, ik denk dat dat belangrijk is. En iedereen probeert het ook, de een wat minder dan de ander, maar iedereen probeert het. Ik probeer belangrijk te zijn door kinderen dingen te leren. Wat voor dingen? Nou, waarom 1945 een belangrijk jaar is in de Nederlandse geschiedenis. Maar ik leer ze ook hoe je met elkaar om hoort te gaan, hoe je een ander leert te respecteren. Wat is belangrijker? Kies zelf maar. 
Ja, iedereen probeert belangrijk te zijn. Behalve Voldemort, die denkt alleen maar aan zichzelf. Maar ach, dat is een fictief persoon, toch?

Ik dwaal af, ik had het over beschuiten. Hoe hoort een beschuit eruit te zien? Een beschuit hoort rond te zijn, dat is zeker. En het moet kruimelen zodra je een hap neemt, dat hoort erbij. Er zijn ook merken die een inkeping maken in de beschuiten zodat je ze beter kan pakken, handig! Maar wat ik daar zo vervelend aan vind, is dat je minder beschuit krijgt voor je geld. Tja, ik blijf een Nederlander. Waarom maken de fabrikanten niet een verpakking met een 'uitkeping'? Dan kan je makkelijk je beschuit pakken én is hij perfect rond, geniaal!

Geniaal, dat woord hoor je steeds minder in ons onderwijssysteem. We laten kinderen zelf niet nadenken, we doen het voor ze. Maar waarom? Het zijn juist de kinderen die vaak met een fris idee komen. En als het een minder goed idee is? Ach, volgende keer beter. Laat ze het maar uitproberen, ze komen er snel genoeg achter dat ze iets nieuws moeten verzinnen. 

Out of the box denken wordt weinig gedaan. Jammer, je haalt jezelf alleen maar meer werk op de hals. Jij moet namelijk al het denkwerk doen. Laat de kinderen nou eens nadenken! Laat hen komen met de ideeën en voer ze uit. Dat is het enige wat je hoeft te doen, helpen bij het uitvoeren. O, en af en toe en doel stellen misschien. Ja, dat lijkt me ook wel handig. 

Kijk voor een voorbeeld eens naar het filmpje. Ik wist niet dat een paar dozen zoveel mogelijkheden konden bieden, wauw! Ik ken de serie niet en volgens mij bestaat het ook niet meer. Jammer, ik denk dat ik het wel een leuke serie had gevonden. 



Leave a Reply.

    Voor meer informatie over wie ik ben, klik dan hierboven op de knop 'wie ben ik?'. 
    Wil je kennis maken met verschillende tools? Klik dan hierboven op de knop 'tools'.

    Author

    Ilona van Aert
    Student PABO Tilburg

    Archives

    Maart 2013
    Februari 2013

    Categories

    All